Motion om att skapa en park med förskola och äldreboende i Bjärred. | Sverigedemokraterna i Lomma

Motion om att skapa en park med förskola och äldreboende i Bjärred.

Sverigedemokraterna Lomma har lämnat in en motion den 2019-09-05 till kommunfullmäktige om att skapa en park med förskola och äldreboende i Bjärred.

Motion om att skapa en park med förskola och äldreboende i Bjärred.

Vi i Sverigedemokraterna vill se att en park skapas mellan Södra Västkustvägen och Carl Olssons väg i Bjärred. Vi tänker oss en lekplats mitt i parken med en förskola och ett kombinerat äldre- och trygghetsboende på varsin sida. Vår vision med parken är att skapa en fantastisk miljö för människor i alla åldrar. Att bygga en ny ”smart” förskola i den föreslagna parken skulle också innebära att utfasningen av de många paviljonger som används i Bjärred underlättas.

Våra äldre får med vårt förslag ett boende med utsikt över parkområdet på ena sidan och vyer över det öppna landskapet på andra sidan. Högst upp i byggnaden finns det möjlighet till en ”sky-restaurang”, eventuellt öppen för allmänheten, och gemenskapsrum där våra äldre kan utföra olika aktiviteter med en 360 graders vy med havsglimt. Med hiss tar man sig enkelt ut i parken.

I den nedre delen av byggnaden vill vi ha lokaler för näringslivsverksamheter, t ex en liten livsmedelsbutik, ett apotek, frisörsalong, manikyr- och pedikyrsalong samt ett hälsocenter med massage.

Förskolan kommer att ha ett drömläge med alla förutsättningar för en fantastisk start på livet och lekplatsen i parken ger en naturlig möjlighet till det viktiga mötet mellan yngre och äldre.

Vi Sverigedemokrater ser framför oss ett inslag av rhododendron som följer besökaren genom hela parken, som på Sofiero slott, och vill därför ge parken namnet Rhododendronparken i Bjärred. Vi föreslår ett samarbete med SLU som kan ha ansvar för odling, forskning, skötsel och studier i parken. Vi vill även att parken har ett blått tema bland det gröna med dammar och bäckar som snirklande flyter genom parken och som knyts samman med det kompensationsområde för översvämningar som det är idag.

I övrigt ser vi att Rhododendronparken knyter an till och sammankopplar stationshuset, Sommarkiosken, Bjersund, Långa bryggan och Bjärreds saltsjöbad med strand. Bra för invånarna och bra för turismen! Med vårt förslag kan kommunen eventuellt på sikt låta Jonasgården flytta sin verksamhet till parken och möjliggöra för exploatering på tomten där Jonasgården ligger idag.

Med en växande befolkning av äldre (ca 5 000 seniorer varav ca 1 300 över 81 år) är vår kommun i stort behov av fler äldreboendeplatser i olika former. Genom att kombinera den föreslagna fastighetens boende exempelvis som Landskrona gjort med Västerpark, fast i formen äldreboende/trygghetsboende är vi övertygade att detta koncept hade vunnit stor framgång för äldreomsorgen.

Med anledning av ovanstående yrkar Sverigedemokraterna i Lomma:

• Att tilltänkt nämnd får i uppdrag att utreda möjligheterna att genomföra detta förslag samt att ta fram ett kostnadsförslag på utförandet.

Läs motionen i PDF här.